Waarom is een logo belangrijk?

Een bedrijfslogo laten ontwerpen zou één van de eerste stappen moeten zijn als je een eigen bedrijf begint. Zoals je je waarschijnlijk verzorgd de deur uitgaat, zo is het ook belangrijk om als bedrijf goed voor de dag te komen. Een logo is voor klanten vaak de eerste kennismaking met een bedrijf en je hebt geen tweede kans voor een goede eerste indruk.
Een bedrijfslogo is hét visitekaartje van je bedrijf en daarom is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Het is fijn als eventuele klanten zich (onbewust) aangesproken voelen door het logo. Met een logo wil je vertrouwen uitstralen, het moet passen bij je dienstverlening of producten en het moet herkenbaar zijn. Omdat je niet na een jaar weer een nieuw logo wilt laten ontwerpen (daar gaat je herkenbaarheid) is het zaak hier meteen goed over na te denken.
Een bedrijfslogo ontwerpen mét de klant
Je kunt zelf een logo ontwerpen of dit laten doen. Ik ben zelf een voorstander van een combinatie hiervan, tenzij je de vaardigheden hebt dit in je eentje op te pakken. Het moet namelijk geen klus zijn die je helemaal uit handen geeft. Het logo moet immers passen bij jou en bij je bedrijf. Jij kent het beste je doelgroep, wat de doelstellingen zijn van je bedrijf en hoe je graag wil, dat je bedrijf gezien wordt door klanten.
Hoe ontwerp je een logo?
Hoe ontwerp je een logo? Bij het ontwerpen van een bedrijfslogo houd je rekening met wat je concurrenten hebben gedaan. Enerzijds kun je dit gebruiken ter inspiratie, kopiëren is iets anders dan inspiratie opdoen. Maar je doet dit ook om te voorkomen dat je logo teveel lijkt op dat van een bestaande concurrent, je wilt tenslotte onderscheidend zijn.
Denk goed na over de kleur voor je logo. Als je al bedrijfskleuren hebt waar je tevreden over bent, ligt het voor de hand dat je deze terug laat komen in het logo. Maar is die niet het geval, dan is het tijd om hierover na te denken. Maak je keuze dan niet alleen op persoonlijke voorkeur, maar houd er rekening mee dat kleuren in het algemeen, bepaalde betekenissen hebben en (onderbewust) gevoelens oproepen bij mensen. Natuurlijk is een goed logo ontwerper hiervan op de hoogte en zal deze hierin adviseren en hiermee rekening mee houden in het ontwerp.
Het bovenstaande geldt ook voor de globale vorm van het logo. Ook vormen hebben, vaak onbewust betekenis. Vormen kunnen zakelijk zijn of juist zachter en meer op gevoel spelen. Ze kunnen iets tijdloos zijn en stabiliteit weergeven of juist staan voor veel dynamiek en vooruitgang. Zo worden vierkanten als zakelijk en direct gezien en cirkels zijn zachter, meer vrouwelijk, maar cirkels staan ook voor volledigheid en continuïteit.
Het is een bonus als je een extra betekenislaag kunt meegeven aan een logo. Een betekenis die alleen de oplettende kijker meekrijgt. Zo kan bijvoorbeeld de tussenruimte een nieuwe vorm creëren of kan de tekst door het spelen met letters een extra betekenis krijgen.
Less is more
En als laatste belangrijke tip wil ik graag meegeven: Maak het logo niet te ingewikkeld. Een bedrijfslogo moet in een oogopslag opvallen en een positieve indruk kunnen achterlaten. Echte schoonheid schuilt in eenvoud. Probeer niet ten koste van alles de volledige kernwaarden van een bedrijf in een logo te stoppen. Het is mooi als je je boodschap via een logo kunt communiceren, maar laat het logo vooral stralen door eenvoud.
Een goed logo is belangrijk voor je bedrijf. Wil je graag een logo laten maken voor je bedrijf en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met me op, dan bekijk ik of ik iets voor je kan betekenen.