SEO Google in vijf stappen

SEO Zoekmachine optimalisatie Hoog scoren in Google

Seo Google in vijf stappen. Hoog scoren met SEO in Google bereik je door het effectief toepassen van de ‘regels’. SEO staat voor Search Engine Optimization. Als je website goed in elkaar zit, heb je het leeuwendeel van je taak al gedaan. Maar om hoger te scoren in zoekmachines dan je concurrenten, is het toch belangrijk een aantal ‘regels’ te volgen. Hier volgen de vijf belangrijkste tips om hoog te scoren met SEO Google.

1. Snelheid

Het is belangrijk dat je website snel laadt. Niet alleen je klanten haken af als het laden lang duurt, ook Google is niet blij met trage websites. De snelheid van een WordPress website houdt je onder andere op peil door geen onnodige plugins te installeren en door de plugins die je niet (meer) gebruikt te verwijderen. Bekijk hoe groot je de afbeelding op de website getoond wil hebben en zorg dat het formaat van de foto hiermee overeenkomt. Je kunt het formaat je afbeeldingen eenvoudig wijzigen met foto bewerkingprogramma’s zoals Adobe Photoshop of het gratis programma Gimp. Maar je kunt ook gebruik  maken van websites om je foto’s te verkleinen. Voorbeelden hiervan zijn: fotoverkleinen.nl of PhotoRetica Maak voor optimale snelheid op je website ook gebruik van Cache. Cache zorgt ervoor dat er een statische versie van je website bij het laden wordt opgeslagen. Bij een tweede bezoek laadt de website sneller.

2. Content

Je kunt nog zo’n snelle website maken, als deze inhoudelijk niets toevoegt, ziet Google dit en zal de site niet hoog scoren. Zo wordt je bijvoorbeeld door Google ‘gestraft’ als je content letterlijk kopieert van andere websites. Ook als je website niet duidelijk een doel of doelgroep heeft, is het lastig scoren in Google. Dus voordat je een website lanceert: Bedenk goed wat je met je website wilt bereiken en hoe je dit aan gaat pakken. En bedenk, jij hebt niet voor niets een website over een bepaald onderwerp of dienst. Ook al ben je niet alwetend, jij weet meer dan de gemiddelde persoon over ‘jouw branche’. Vul je website dus rustig met informatie die betrekking heeft op je diensten of product. Plaats regelmatig nieuwe berichten en maak gebruik van Social Media om deze berichten te promoten. Kijk eens op BlogAholic voor handige tips over bloggen. Iedereen kan het (leren).

3. Autoriteit

Dit is een lastig punt om zelf eventjes te bewerkstelligen. Autoriteit moet eigenlijk organisch groeien. Door autoriteit wordt je website als betrouwbaar gezien. Naamsbekendheid en een lange bestaansperiode van je domein spelen hierin een rol. Met SEO Google vergoot je je autoriteit door aan link building te doen. Dit houdt in dat andere (liefst websites met al opgebouwde autoriteit) door middel van een link verwijzen naar jouw website. Voorzie jij je website van zeer sterke content dan groeit dit op een natuurlijke wijze. Een andere methode is om als gastblog op te treden op andere websites. Maar je kunt bijvoorbeeld ook je website aanmelden bij startpagina’s.

4. URL

Denk goed na over je domeinnaam, als deze goed samenvat waar je website over gaat, is dit een makkelijk te behalen winst. Zorg er ook voor dat je je website beveiligt met een SSL certificaat. Een SSL certificaat versleutelt de communicatie tussen een browser en de webserver. Door het SSL certificaat is je website veilig en zijn eventuele bankgegevens beschermd. Als een website een SSL certificaat heeft, zie je dit aan het gebruik van https:// in plaats van http://. Tevens wordt er een slotje in de browser weergegeven.

Naast een SSL certificaat is het een goede gewoonte voor SEO Google om de permalink structuur aan te passen naar de berichtnaam. Door de permalink op berichtnaam te zetten, zien zowel bezoekers als Google eenvoudiger waar je website over gaat. Let wel op: als je de permalinks aanpast van een bestaande website, dat je daarna goed checkt of alle links nog werken.

5. SEO teksten

Teksten schrijf je in de eerste instantie voor je bezoeker, dus zorg ervoor dat de teksten een logische opbouw hebben en dat deze inhoudelijk sterk zijn. Maar bij het schrijven van de tekst houdt je ook rekening met SEO Google. Dit doe je door middel van het gebruik van ‘keywords’ ook wel zoekwoorden in het Nederlands. Zoekwoorden zijn niet alleen losse woorden, maar het kunnen ook korte zinnen zijn waarop vaak gezocht wordt in zoekmachines. Het is zinvol de zoekterm als titel van je stuk tekst te gebruiken. Zet het zoekwoord, het liefst nog eens aan het begin van je tekst en laat deze nog een aantal keer terugkomen op de pagina. Handige (gratis) websites die ik graag gebruik voor zoekwoorden onderzoek zijn onder andere: AnswerThePublic en GoogleTrends Gebruik de keywords wel op een natuurlijk manier: overdaad schaadt. Als de tekst onnatuurlijk oogt door het gebruik van zoekwoorden haken zowel je bezoekers als Google af.

 

Hopelijk heb je voldoende extra handvatten gekregen voor het optimaliseren van je website. Wil je hierin toch graag wat extra ondersteuning? Stuur me een bericht, dan gaan we samen aan de slag om jouw website beter vindbaar te maken en zo meer klanten of lezers te trekken.

Responsive webdesign WordPress Prijzen website op maat
webdesign

Waarom een webdesigner voor een WordPress website?

Waarom een webdesigner voor een WordPress website? Waarom een webdesigner voor een WordPress website? WordPress is een populair content management systeem. Dit houdt in dat ...
Lees verder →
Logo ontwerp bedrijfslogo laten maken
Logo ontwerp

Waarom is een logo belangrijk?

Waarom is een logo belangrijk? Een bedrijfslogo laten ontwerpen zou één van de eerste stappen moeten zijn als je een eigen bedrijf begint. Zoals je ...
Lees verder →
Scroll naar boven